Datanhallinnan markkinointi tutkijoille – kuusi pilaria

8.12.2021
Kuvituskuva, jossa teksti Tutkijan datapalvelujen markkinointi sekä Hyvät käytännöt

Hyvät käytännöt -sarjan viimeisessä osassa Mari Elisa Kuusniemi summaa syksyn aikana julkaistuja ideoita tutkijan datapalveluiden markkinointiin ja pohtii viestinnän tärkeyttä.

Omassa työkuplassa toimiessa on vaikea hahmottaa, minkä verran tieto liikkuu kuplan ulkopuolelle. Kun kehittää ja tuottaa tutkimuksen palveluita, oma maailma pyörii näiden asioiden ympärillä. Välillä on vaikea muistaa, että palveluiden kohderyhmän huomio on aivan muualla. Ilman oikea sisältöistä ja ajoitettua markkinointia, asiakkaat eivät löydä parhaitakaan palveluita.

Syksyn aikana Tutkijan datapalveluiden markkinointi -työryhmä on julkaissut sarjan hyviä käytäntöjä. Lähtökohtana on ollut, että niin pientä käytäntöä ei ole, etteikö sitä kannattaisi jakaa, ja ideoita onkin löytynyt liittyen niin henkilökohtaisiin kontakteihin kuin laajempiin tiedotustilaisuuksiin ja virallisiin dokumentteihin.

Euroopan tieteellisten kirjastojen yhdistyksen eli LIBERin tutkimusdatanhallinnan työryhmä on tehnyt ohjeen 6 pillars of Engaging Researchers in Research Data Management (RDM). Ohjeeseen on koottu työryhmän mielestä tärkeimpiä hyviä käytäntöjä datanhallinnan markkinoinnista tutkijoille. Nimensä mukaisesti dokumentti esittelee kuusi keskeisintä ohjetta (pilaria), joiden tavoitteena on lisätä datanhallinnan hyvien käytäntöjen tuntemista ja verkostoitumista tutkijoiden kanssa. On ollut hauska huomata, että  LIBERin työryhmä ja Tutkijan datapalveluiden markkinointi -työryhmä nostavat esiin samoja aiheita. 

Alla olevassa taulukossa on listattu ohjeen pilarit ja niihin liittyvät aikaisemmin tässä sarjassa esitellyt hyvät käytännöt.

Pilari Hyvät käytännöt (wiki)
Pilari 1: Organisaation oma politiikka
Pilari 2: Henkilökohtainen suhde tutkimusyhteisöön
Pilari 3: Ota mukaan tutkijauran alkuvaiheessa olevat
 
Pilari 4: Helpota tutkijoiden välistä viestintää datavoutien (data steward) avulla

Pilari 5: Tarjoa tutkimusdatan hallintaan palveluita ja koulutusta
 

Pilari 6: Kerro kaikesta mitä teet


 


LIBERin ohje koskee lähinnä konsultatiivisia palveluita, mutta kattaa yleisellä tasolla myös muut datanhallinnan palvelut. Ohjetta voidaan soveltaa kaikissa tutkimusorganisaatiossa, ja se on tarkoitettu sekä tuoreille että vakiintuneille datanhallinnan palvelun tarjoajille.

+
Ohje kokoaa yhteen tärkeät näkökulmat datanhallinnan hyvien käytäntöjen edistämisestä.

Vaatii paljon resursseja ja aikaa.


Teksti: Mari Elisa Kuusniemi, Helsingin yliopisto
Kuva: Unsplash/Tamanna Rumvee (muokattu)

Hyvät käytännöt -sarjan aikaisemmat osat:

Sinua saattaisi kiinnostaa myös