Arbetsgruppen Marknadsföring av datatjänster för forskare tog under hösten 2021 fram en artikelserie om god praxis. Mari Elisa Kuusniemi sammanfattar serien.
När man jobbar i sin egen bubbla kan det vara svårt att uppfatta hur mycket information som rör sig utanför bubblan. För den som tar fram och utvecklar forskningstjänster kretsar den egna arbetstillvaron kring dessa frågor. Det gäller att komma ihåg att målgruppens uppmärksamhet tenderar att röra sig i en helt annan riktning. Utan vältajmad marknadsföring med rätt innehåll hittar klienterna inte ens de bästa tjänsterna.
Under hösten 2021 tog arbetsgruppen Marknadsföring av datatjänster för forskare fram en serie med metoder/praxis för att marknadsföra datatjänster till forskare . Utgångspunkten var att ingen praxis är för liten för att delas, och idéer som gäller allt från personliga kontakter till större informationstillfällen och officiella dokument har diskuterats. All god praxis, på finska och engelska, har sammanställts i arbetsgruppens slutrapport (inkl. sammanfattning på svenska).
Sex pelare
En arbetsgrupp inom LIBER, förbundet för Europas vetenskapsbibliotek, har tagit fram 6 pillars of Engaging Researchers in Research Data Management (RDM). Dessa anvisningar listar arbetsgruppens viktigaste goda praktiker för att informera forskare om datahantering. Som namnet antyder presenterar dokumentet sex pelare, vars mål är att öka kunskapen om ansvarsfull datahantering samt nätverkande forskare emellan. Det har varit intressant att upptäcka att LIBERs arbetsgrupp och vår arbetsgrupp lyfter fram samma ämnen.
I tabellen nedan listas LIBERs pelare och de praktiker som har presenterats i denna serie (länk på finska, engelska versioner finns här) under hösten 2021.
Pelare | God praxis (wiki, på finska) |
---|---|
Pelare 1: Organisationens egen datapolicy | |
Pelare 2: En personlig relation till forskarsamfundet | |
Pelare 3: Ta med forskare i början av deras karriär |
|
Pelare 4: Underlätta kommunikationen mellan forskare med hjälp av data stewards | |
Pelare 5: Erbjud tjänster och utbidlning inom hantering av forskningsdata |
|
Pelare 6: Berätta om allt du gör |
LIBER:s anvisningar gäller främst rådgivande tjänster, men de gäller också andra datatjänster på ett allmänt plan. Anvisningarna kan tillämpas i alla forskningsorganisationer, och de är skrivna för både färska och mer erfarna leverantörer av datatjänster.
- Mera information om LIBER:s arbetsgrupp
- Publikation: Boserup Thestrup, Jesper, Braskova, Miriam, Krogh Kruuse, Kirsten, & Lembinen, Liisi. (2020). The 6 Pillars of Engaging Researchers in Research Data Management (RDM). Zenodo.
Text: Mari Elisa Kuusniemi, Helsingfors universitet
Bild: Unsplash/Tamanna Rumvee (bearbeta)
Läs hela serien på finska och engelska:
- Mari Elisa Kuusniemi: Datapolitiikka osana organisaation palveluinfrastruktuuria
- Juuso Ala-Kyyny: Blogi yhteisöllisenä julkaisukanavana
- Nina-Mari Salminen: Aineistonhallinnan palvelut tutuiksi DMP:n kommentoinnin yhteydessä
- Jari Friman: Koulutukset datanhallinnan palveluiden tiedotuskanavana
- Taisa Sallinen: Datatuen kommentoima ja virallisesti hyväksytty DMP kaikilta tutkimushankkeilta?
- Mari Elisa Kuusniemi: Tukihenkilöistä tuttuja asiakkaille
- Mika E. Virtanen: Tietoiskuissa hoksautetaan ja herätetään
- Eeva Savolainen: Monikanavainen viestintä tavoittaa laajan joukon
- Päivi Rauste: Datanhallinnan ja sen palveluiden koulutusmateriaalit saataville ja käytettäviksi
- Eeva Savolainen: Data-agentin vastaanotto on matalan kynnyksen foorumi
- Mika E. Virtanen: Web caféssa voi kysyä, kommentoida ja ideoida
- Pauli Assinen: Esittelyssä hyvät käytännöt