Hyvät käytännöt -sarjan uusimmassa osassa Juuso Ala-Kyyny kirjoittaa Think Open -blogista keinona tuoda yhteen monta toimijaa avoimen tieteen ja tutkimuspalvelujen äärelle.
Helsingin yliopiston Think Open -blogi on useamman toimijan – kirjaston, tietotekniikkakeskuksen, tutkimushallinnon, viestinnän ja Kansalliskirjaston – summa ja laajojen teemojen kokonaisuus. Blogin punaisena lankana on yhdistää tutkijat/opettajat, avoin tiede ja palvelut.
Tutkijat ja opettajat eivät ole vain blogin tärkein kohderyhmä lukijoina, vaan he myös tuottavat sisältöjä blogiin. Blogin tarkoitus on tuoda esiin ja profiloida avoimen tieteen palveluita osana yliopiston tutkimuspalvelujen palveluinfrastruktuuria. Blogin tavoitteisiin kuuluu myös avoimen tieteen toimintatapojen ja tutkimuskulttuurin edistäminen sekä avoimen tieteen kehityksen seuraaminen.
Blogin toiminnan aktiivisuuden ylläpitäminen ja jatkuvuuden takaaminen sekä tutkijoiden ja palveluntarjoajien (kirjasto, tietotekniikkakeskus) kontaktoiminen edellyttää jonkinlaista vastuutahoa. Blogi itsessään skaalautuu organisaation koon ja tavoitteiden mukaan. Laaja-alaisesta taustaverkostosta voi olla hyötyä blogin toiminnassa, mutta olennaisempaa on verkoston aktiivisuus.
Helsingin yliopistossa kirjasto on blogin omistaja, mutta taustaverkostoon kuuluu kirjaston lisäksi tietotekniikkakeskuksen, tutkimushallinnon, viestinnän ja Kansalliskirjaston edustajia. Blogin tekninen käyttöönotto on yksinkertaista, kun käytössä on valmis blogipohja.
+ | – |
Suoran palveluviestinnän ja tiedotuksen rinnalla avoin tiede tarvitsee myös keskustelevia julkaisukanavia. On tärkeää, että erilaiset avoimen tieteen näkökulmat, hyvät käytännöt ja uudet avaukset pääsevät julkisuuteen, tai että tähän on ainakin mahdollisuus. |
Vaatii blogista viestittämistä, jotta tavoittaa kaikki kohderyhmät. Vaatii pitkäjänteisyyttä. |
Teksti: Juuso Ala-Kyyny, Helsingin yliopisto
Kuva: Unsplash/Tamanna Rumvee (muokattu)
Hyvät käytännöt -sarjan aikaisemmat osat:
- Nina-Mari Salminen: Aineistonhallinnan palvelut tutuiksi DMP:n kommentoinnin yhteydessä
- Jari Friman: Koulutukset datanhallinnan palveluiden tiedotuskanavana
- Taisa Sallinen: Datatuen kommentoima ja virallisesti hyväksytty DMP kaikilta tutkimushankkeilta?
- Mari Elisa Kuusniemi: Tukihenkilöistä tuttuja asiakkaille
- Mika E. Virtanen: Tietoiskuissa hoksautetaan ja herätetään
- Eeva Savolainen: Monikanavainen viestintä tavoittaa laajan joukon
- Päivi Rauste: Datanhallinnan ja sen palveluiden koulutusmateriaalit saataville ja käytettäviksi
- Eeva Savolainen: Data-agentin vastaanotto on matalan kynnyksen foorumi
- Mika E. Virtanen: Web caféssa voi kysyä, kommentoida ja ideoida
- Pauli Assinen: Esittelyssä hyvät käytännöt