Esittelyssä hyvät käytännöt

8.9.2021
Kuvituskuva, jossa teksti Tutkijan datapalvelujen markkinointi sekä Hyvät käytännöt

Tutkijan datapalvelujen markkinointi-työryhmän uusi Hyvät käytännöt -sarja alkaa työryhmän vetäjän, Pauli Assisen esittelytekstillä. Sarjassa ilmestyy uusi käytäntö noin kerran viikossa.

Tutkijan datapalvelujen markkinointi -työryhmän päätyöskentelytavaksi on muotoutunut hyvien käytäntöjen kerääminen. Ensimmäiset kerättiin pienryhmätyöskentelyssä Avoimen tieteen syyspäivillä 8.12.2020. Tällä hetkellä, elokuussa 2021, tunnistettuja hyviä käytäntöjä on toistakymmentä. Ensimmäisenä esittelyssä on Web Café -toiminta viikolla 37.

Mitä tarkoitamme datapalveluilla?

Hyvät käytännöt on tunnistettu työryhmän tapaamisissa. Lähtökohtana on ollut, että niin pientä hyvää käytäntöä ei ole, etteikö sitä kannattaisi jakaa. Työskentelyn yhteydessä olemme kysyneet kerta toisensa jälkeen, mitä tarkoitamme datapalveluilla. En ole vielä löytänyt paljonkaan apua esimerkiksi TUHA-sanastosta tai Tieteen termipankista. En ole ehtinyt tutkia, löytyisikö muiden Avoimen tieteen yhteistyön työryhmien tuotoksista määritelmiä. 

Markkinointi on käsitteenä selkeämpi, vaikka markkinoinnin termienkin käytössä on haasteensa datapalvelujen yhteydessä. Terminologian häilyvyydestä riippumatta tavoitteenamme on ollut kuvata käytäntöjä, joilla edistetään sitä, että tutkijat ovat tietoisia palveluista ja käyttävät niitä tutkimusaineistonsa käsittelyyn. Kyseessä on siis tutkimuksen tuen osa, jonka tavoitteena on edistää tutkimusaineistojen hallinnan palvelujen käyttöä. 

Käytäntöjen ehdottaminen ja julkaiseminen

Tunnistetut käytännöt on kirjattu dokumenttiin Hyvät käytännöt Tutkijan datapalvelujen markkinoinnissa. Tunnistamisen yhteydessä on sovittu, kuka laatii kuvauksen käyttäen Avoimen tieteen hyvät käytännöt jakoon! -lomaketta. Lomakkeen laati Jukka Rantasaaren vetämä Toimintakulttuurin avoimuus -asiantuntijaryhmän alla toimiva Avoimen tieteen hyvien käytäntöjen opastus -työryhmä. Lomakkeiden täyttämisen jälkeen Jukka on lähettänyt lomakkeiden tiedot taulukkomuodossa markkinointi-työryhmän käyttöön. Kiitos Jukalle tästä! Lomakkeiden sisältö on kopioitu sellaisenaan wiki-sivuille.

Kuten Toimintakulttuurin avoimuus -asiantuntijaryhmän sivulta ilmenee, lomakkeiden sisällön julkaisemiseksi on suunniteltu tietokantaa. Koska tätä ei vielä ole käytössä, työryhmässä on keskusteltu hyvien käytäntöjen julkaisemisesta. Muutamien vaihtoehtojen jälkeen olemme päätyneet matalan kynnyksen vinkkaamiseen Avoimen tieteen Ajankohtaista -palstalla. Kun saimme Avoimen tieteen koordinaatiosta vihreää valoa ajatuksellemme, aloitimme lyhyiden vinkkaustekstien laatimisen. Tekstit löytyvät myös käytäntökohtaisilta wiki-sivuilta. Lisäsimme kuhunkin käytäntöön pienen plussat/miinukset -arvion.

Toivomme, että julkaistavista käytännöistä on hyötyä kaikille, joiden työhön kuuluu datapalvelujen markkinointia! Kaikkea aiheeseen liittyvää palautetta voi lähettää osoitteella pauli.assinen(at)helsinki.fi.

Teksti: Pauli Assinen, Helsingin yliopisto
Kuva: Unsplash/Tamanna Rumvee (muokattu)

Sinua saattaisi kiinnostaa myös