Vad avses med tillgänglighet i öppen utbildning?
Med öppen utbildning (Open Education) avses att öka tillträdet till och medverkan i lärande för en bredare allmänhet och olika målgrupper genom att sänka hindren för lärande och öka dess tillgänglighet, utbud och fokus på inlärare. Öppen utbildning möjliggör mångsidigare undervisning, lärande, informationsskapande, gemensam utveckling och delning samt kombinerar formella och informella vägar för utbildningen.
En möjlighet till öppen utbildning tillhandahålls av en för alla öppen undervisning. I policyn för öppenhet i utbildning och lärresurser definieras all undervisning som är öppen för alla och som är allmänt tillgänglig och som vem som helst kan delta i avgiftsfritt. Beviljandet av en studieprestation för undervisning som är öppen för alla kan vara avgiftsbelagt. Undervisning som är öppen för alla kan ske som närundervisning, distansundervisning eller hybridundervisning, till exempel med hjälp av olika öppna nätkurser.
Öppen utbildning och undervisning som är öppen för alla sker i en öppen lärmiljö. En lärmiljö i allmänhet är en helhet av den fysiska eller digitala miljön, psykiska faktorer, sociala relationer och pedagogiska lösningar där undervisning, handledning, studier och lärande sker. Med öppen lärmiljö avses en miljö som är öppen för inläraren (digital eller byggd) och som med sin öppenhet möjliggör öppen utbildning.
Öppen utbildning förutsätter enligt definitionen att tillgången till utbildningen ökas. Tillgänglighet i samband med öppen utbildning avser att så många som möjligt kan använda (digitala) tjänster för öppen utbildning och öppna lärmiljöer så enkelt som möjligt, och att tillgängligheten beaktas vid planeringen och genomförandet av dessa tjänster.
- Krav enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster: Lagar och standarder om tillgänglighet – Tillgänglighetskrav
- Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019)
Tillgänglighet till öppen utbildning innebär att alla har jämlika möjligheter att delta i den öppna utbildningen i olika fysiska lärmiljöer. Tillgänglighetsdirektivet (2019/882), som har tillämpats på den nationella lagstiftningen, förutsätter att den som tillhandahåller produkter och tjänster som är avsedda för öppen utbildning för sin del beaktar tillgänglighetskraven vid anskaffningen av de produkter som omfattas av tillämpningsområdet. Också köpare av produkter och tjänster ska beakta tillgängligheten vid upphandling (Lag om offentlig upphandling och koncession § 71).
När man planerar användningen av en öppen lärmiljö ska den som genomför utbildningen beakta inlärarnas möjligheter att delta i undervisningen på ett tryggt sätt. Detta avser bland annat trygg användning av lokaler och redskap samt stöd för målinriktat lärande och tillräckliga resurser för att stödja inläraren. Utöver inlärarna betjänar tillgängligheten till öppna lärmiljöer även läraren.
Organisationen ska se till att inlärarna som deltar i den öppna lärmiljön får omfattande information om begränsningar och villkor för tillgänglighet i anknytning till lärmiljön och undervisningen.
Syftet med minimikraven på byggnadens tillgänglighet är att främja jämlikheten mellan människor. Detta avser lika möjligheter att delta i olika samhällsfunktioner och utnyttja tjänster. Tillgänglighet i den byggda miljön (Markanvändnings- och bygglagen 132/1999, Allmänna förutsättningar för byggande 117 e §, Tillgänglighet) styr byggandet av öppna lärmiljöer och även ändringar i användningsändamålet. Tillgänglighet underlättar användningen av lärmiljön och främjar lärandet för alla. Tillgängligheten för personer som tillfälligt eller permanent har rörelse- eller funktionshinder är särskilt viktigt. I lokalerna ska man beakta bland annat bra akustik, nödvändiga ljud- och ljudöverföringssystem, ren inomhusluft, bra och bländfri belysning, tydliga material- och mörkhetskontraster samt oavbruten skyltning. En del av dessa ska beaktas även i digitala öppna lärmiljöer (t.ex. tillräcklig ljudåtergivningskvalitet). Digitala öppna lärmiljöer omfattas av tillgänglighetskraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
- För närmare information om i synnerhet tillgänglighetskrav, se www.tillgänglighetskrav.fi.
Organisationens handledning och stöd för öppen utbildning
Det primära ansvaret för tillgängligheten till öppna lärmiljöer ligger hos den organisation som tillhandahåller lärmiljön. Högskolan ansvarar för hur man kan delta i undervisning som är öppen för alla och hur tillgänglig den byggda miljön och de digitala plattformarna samt tjänsterna är.
Organisationen säkerställer aktuella tjänster för alla som genomför och deltar i den öppna undervisningen. Organisationen ger stöd till dem som genomför öppen utbildning beträffande tillgänglighet till läromedel på webben och lärmiljöer. Stöd och utbildning erbjuds för att utveckla kvaliteten av öppen utbildning med beaktande av olika öppna lärmiljöer och inlärare.
Gemensam utveckling av öppna lärmetoder och kamratlärande är en del av organisationens verksamhet. Inlärarnas delaktighet i planeringen och genomförandet av den öppna utbildningen och undervisningen är en del av den gemensamma utvecklingen.
Organisationen stöder inlärarna i identifieringen och erkännandet av kunnande som erhållits genom öppen utbildning genom att skapa anvisningar som stöder dessa metoder. Vid högskolor främjar undervisningen, informationshanteringen och biblioteken tillsammans interoperabiliteten mellan öppna utbildnings- och samarbetsplattformar och programvaror samt tjänster för öppen utbildning. För identifiering och erkännande av kunnande utarbetas en nationell anvisning i en arbetsgrupp som undervisnings- och kulturministeriet sammanställer.
Lärare i öppna utbildningsmiljöer
Läraren börjar främja tillgängligheten till öppen utbildning på sin egen kompetensnivå och får utbildning och stöd av sin organisation, sina samarbetsnätverk och kollegor. I takt med att kompetensen utvecklas kan läraren få fler sätt att främja metoder för öppen utbildning och utöver de studerande påverka till exempel andra lärare, sin organisation, olika nationella och internationella intressentgrupper inom undervisning och forskning samt det övriga samhället. Vid utvärdering av sin kompetens kan man utnyttja de nationella Kompetenskraven för öppen utbildning.
Läraren utnyttjar högskolans anvisningar om öppen utbildning när hen planerar och genomför sin undervisning. Läraren använder högskolans stödtjänster för att garantera öppen tillgänglighet till utbildningen.
I sin undervisning utvärderar och utvecklar läraren tillgängligheten till den öppna utbildningen tillsammans med stödtjänsterna samt involverar inlärarna i planeringen och genomförandet av undervisningen samt i utvärderingen och utvecklandet av den.
Inlärare i en öppen utbildningsmiljö
Det ligger i alla inlärares intresse att möjliggöra öppen utbildning där tillgänglighet beaktas. Vid anmälan till undervisning som är öppen för alla ska inläraren få övergripande information om vilka villkor och begränsningar som kan gälla för den öppna undervisningen. En öppen lärmiljö kan vara en digital eller byggd miljö som är öppen för inläraren. Ett bra exempel är projektet STEAM som Åbo stad skapat i samarbete med högskolorna.
Hindren för inläraren att delta i öppen undervisningen kan vara mångahanda. En inlärare med rörelsenedsättning är bland annat någon som använder rullstol, rollator eller något annat rörelsehjälpmedel samt en inlärare som har begränsningar i användningen av armarna. Rörelsehjälpmedlet kan vara manuellt eller elektriskt. En inlärare med funktionsnedsättning har utmaningar i fråga om att se, höra, minnas, förstå eller uppfatta. (Tillgänglighet, Miljöministeriets anvisning om byggnadens tillgänglighet 2018.)
Inläraren själv känner bäst till sina hinder för lärande och deltagande och ska ha möjlighet att få information och stöd om tillgängligheten till den öppna utbildningen och den öppna lärmiljön när hen anmäler sig till studierna och under studierna. Inläraren ska ha möjlighet att få information och stöd som gör att hen kan göra sina öppet delade alster i utbildningen tillgängliga.
Inläraren kan i mån av möjlighet delta i planeringen och genomförandet av den öppna utbildningen. Inläraren kan ge respons på brister som hen observerat i tillgängligheten i öppna lärmiljöer till den organisation som ansvarar för dem.