Hur tar man hänsyn till kvalitet i öppna lärmetoder?

Senast uppdaterad 21.10.2025

Med öppna lärmetoder (Open Educational Practices) avses tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Sådana metoder är till exempel öppna lärresurser som en del av lärandet och undervisningen, öppnande av metoder och undervisningsutbud för planering och anordnande av undervisningen samt gemensam utveckling av undervisningen tillsammans med undervisnings- och forskningspersonalen, studerandena och det övriga samhället.

Öppna lärmetoder används redan nu i organisationernas vardag. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att stödja detta och utveckla metoderna så att de blir allt öppnare. Rekommendationen är avsedd att hjälpa organisationer, lärare och inlärare. I rekommendationen betonas de olika aktörernas aktiva roll i förverkligandet av öppna lärmetoder. I fråga om lärare och inlärare betonas hur de genom sin egen verksamhet kan främja förverkligandet av öppna lärmetoder i olika skeden av lärprocessen.

Organisationerna ansvarar för att möjliggöra de resurser och det stöd som behövs för att förverkliga metoderna, så att lärarna har möjlighet att göra sin undervisning och metoderna i anslutning till den öppna och högklassiga samt att involvera inlärarna i detta. I rekommendationen beskrivs de frågor som härletts ur policyn för öppen utbildning och som är centrala för att tillämpa öppna lärmetoder av hög kvalitet i praktiken för organisationerna.

För lärarens och inlärarens del granskas kvaliteten i tabellerna nedan både genom lärprocesserna och genom fyra olika dimensioner: ansvar, tillgänglighet, jämlikhet och delningskultur. Denna rekommendation fokuserar uttryckligen på kvalitetsfrågor som rör öppenhet i utbildningen. 

Organisationens roll i förverkligandet av kvalitet

Utgångspunkten för öppna lärmetoder av hög kvalitet är en verksamhetskultur som möjliggör öppet lärande i organisationen, där det är smidigt för lärare och inlärare att agera enligt principerna för öppenhet. Organisationen ansvarar för att förenhetliga och förankra olika metoder i anknytning till öppenhet. Nedan beskrivs de frågor som ska beaktas i organisationen som stöd för öppen utbildning av hög kvalitet.

  • Organisationen gör kvaliteten på öppenheten i utbildningen till en del av de policyer och anvisningar som redan finns om bland annat tillgänglighet, jämlikhet och ansvar.
  • Organisationen säkerställer tillräckliga resurser för att genomföra öppna lärmetoder av hög kvalitet och gör det möjligt att använda arbetstiden för att främja öppen utbildning.
  • Organisationen säkerställer att stödtjänsterna har tillräcklig kompetens för att stödja förverkligandet av öppna lärmetoder av hög kvalitet.
  • Organisationen främjar koordineringen av stödtjänsterna och det interna samarbetet.
  • Organisationen ger utbildning i och anvisningar om öppna lärmetoder så att högskolegemenskapen kan beakta dataskydd, upphovsrätt och andra motsvarande lagar, författningar och anvisningar.
  • Organisationen beaktar möjligheten till lärmetoder av hög kvalitet (t.ex. öppet delande av innehåll, gemensam utveckling över organisationsgränserna osv.) och främjar samt producerar kompatibla öppna system och program med öppen källkod.
  • Organisationen beaktar öppna lärmetoder av hög kvalitet i karriärvägar, vid rekrytering och annan meritering.
  • Organisationen uppmuntrar sakkunniga inom öppen utbildning att nätverka över organisationsgränserna och att dela samt gemensamt utveckla öppna lärmetoder av hög kvalitet.

Lärarens roll i förverkligandet av kvalitet

I den här tabellen beskrivs öppna lärmetoder ur lärarens synvinkel. Tabellen är avsedd för att läraren ska reflektera över sin egen verksamhet och utveckla öppenheten i lärmetoderna samt för att organisationerna ska uppfatta vad de bör möjliggöra.

Genom sin verksamhet gör läraren det möjligt för inläraren att delta i och förverkliga öppna lärmetoder på ett högklassigt sätt i sin egen verksamhet. Läraren stöds i verksamheten av en bakgrundsorganisation som skapar enhetliga metoder för att stödja förverkligandet av öppen utbildning samt erbjuder resurser och verktyg för att förverkliga öppen utbildning. 

I tabellen granskas undervisningsprocessen (planering-genomförande-utvärdering-fortsatt användning) ur perspektivet öppna lärmetoder genom de fyra olika dimensionerna av öppen utbildning, som är ansvar, tillgänglighet, jämlikhet och delningskultur.

 

LÄRAREN

Planering

Genomförande

Utvärdering

Fortsatt användning

Ansvar

Tar ansvar för planeringen och utvecklingen av undervisningen samt gör det möjligt för inlärarna att delta i detta så öppet som möjligt

Ser till att innehållen i undervisningen är ansvarsfulla, öppet tillgängliga samt genomför undervisningen

Ansvarar för transparensen i utvärderingen

Ger anvisningar och möjliggör självutvärdering och referentgranskning för inlärarna

Möjliggör fortsatt användning av undervisningens innehåll och metoder för inlärare och kollegor samt utvecklar dem aktivt själv

Tar hand om upphovsrätten och licensieringen av egna och använda lärresurser

Tillgänglighet

Beaktar lagar och rekommendationer om tillgänglighet

Använder tillgängliga (lär)resurser som är öppna för alla

Följer lagar och rekommendationer om tillgänglighet

Tillhandahåller olika genomförandesätt med stöd av organisationen

Handleder och stöder inlärarna i tillgängligheten av öppna lärmetoder

Tillhandahåller utvärderingskriterier i tillgängligt format

Tar hand om tillgängligheten av metoder och resurser för fortsatt användning

Delar med sig av sina erfarenheter av att förverkliga tillgängligheten

Jämlikhet

Beaktar i planeringen olika målgruppers lärande och deltagande

Använder (lär)resurser som är öppna för alla och anpassar vid behov resurserna enligt målgruppen

Utnyttjar erhållen respons och ger jämlikt motrespons

Tillhandahåller olika sätt för genomförandet för olika målgrupper

Ser till att utvärderingskriterierna är opartiska och transparenta

Gör det möjligt att anpassa metoder och resurser för olika målgruppers behov

Delningskultur

Anger tydligt nivån på öppenhet i till exempel lärmiljöer

Involverar inlärarna i planeringen

Utnyttjar gemensam utveckling i planeringen av undervisningen

T

Genomför undervisningen och handledningen med förfaranden som gör att ett aktivt aktörskap är möjligt för inlärarna

Uppmuntrar och instruerar inlärarna att dela sina alster

Möjliggör utvärdering mellan kamrater samt gemensam utvärdering

Delar sina egna undervisningsmetoder i ett format som är sökbart och inkluderande

Inlärarens roll i förverkligandet av kvaliteten

I den här tabellen beskrivs öppna lärmetoder ur inlärarens synvinkel. Med inlärare avses i denna rekommendation en person som deltar i utbildning eller utnyttjar öppna lärresurser eller annan öppen utbildning. Inläraren ses här som en aktiv aktör, som genom sin egen verksamhet främjar genomförandet av öppna lärmetoder av hög kvalitet. Tabellen beskriver den ideala nivån och i praktiken ska tabellen tillämpas enligt inlärarnas mångfald. Stöd som fås från läraren, undervisningen och handledningen samt möjlighet att agera enligt principerna om öppenhet fungerar som stöd för inlärarens aktörskap.

När man granskar inlärarens roll i förverkligandet av kvaliteten av öppenheten är utgångspunkten att lyfta fram lärandet i centrum. Inläraren planerar sin egen lärprocess genom att utnyttja möjligheterna till öppen undervisning, såsom olika öppna lärmetoder (t.ex. att använda öppna lärresurser som stöd för självstudier). Inläraren identifierar och utvärderar sitt kunnande samt söker öppet delade utvärderingskriterier som stöd för sitt lärande. Inläraren delar också öppet sitt kunnande som hen fått genom lärandet till exempel till andra studerande. 

I tabellen granskas lärprocessen (planering-genomförande-utvärdering-fortsatt användning) ur perspektivet öppna lärmetoder genom fyra olika dimensioner av öppen utbildning, som är ansvar, tillgänglighet, jämlikhet och delningskultur.

 

Inläraren

Planering av lärprocessen

Genomförande av lärprocessen

Utvärdering av kunnande

Fortsatt användning av kunnande

Ansvar

Söker och rekommenderar pålitliga öppna lärresurser och nätkurser

Utnyttjar öppna lärresurser i självstudier

Utvärderar sitt eget och andras kunnande

Deltar i utvecklingsarbetet för öppen utbildning

Känner till lagar, principer och rekommendationer som gäller utnyttjande av lärresurser

Förstår vilka uppgifter om sig själv som finns tillgängliga i anknytning till lärandet och hur de kan utnyttjas

Tillgänglighet

Känner till sina rättigheter i anknytning till tillgänglighet

Kan bedöma lämpligheten av olika genomföranden eller lärresurser för sig själv

Söker och rekommenderar tillgängliga öppna lärresurser och nätkurser

Väljer ett genomförandesätt som är lämpligt för sig själv

Begär utvärderingskriterier i tillgängligt format 

Ger respons på sina erfarenheter av att förverkliga tillgängligheten

Delar sitt kunnande och alster i utbildningen i ett tillgängligt format

Jämlikhet

Söker och rekommenderar öppna lärresurser och nätkurser som lämpar sig för många olika typer av lärande

Beaktar andra som deltar i undervisningen till exempel i öppna lärmiljöer

Ger konstruktiv respons med beaktande av mottagaren

Delar sitt kunnande och alster i utbildningen i ett redigerbart format

Delningskultur

Söker och rekommenderar tidigare alster i utbildningen

Utnyttjar kamratlärande som en del av sin lärprocess

Dela med sig av bra metoder i sin lärprocess

Utnyttjar referentgranskning som en del av utvecklingen av sitt kunnande

Kan dela sina egna alster i utbildningen och använda andras prestationer med respekt för upphovsrätten och utnyttja öppna licenser