Kansallisen palvelukatalogitietomallin ensimmäinen versio julkaistu

20.3.2025
Teksti: Työryhmä tiedottaa.

Palvelukatalogi auttaa käyttäjiä löytämään tarvitsemansa tutkimuspalvelut organisaatiossaan. Yhteinen tietomalli helpottaa palvelutietojen integroimista.

Palveluita on moneen lähtöön ja oikean palvelun löytäminen oikeaan tarpeeseen voi olla vaikeaa, etenkin jos kyseessä on asiantuntemusta vaativa ala kuten tutkimus. Mistä edes palveluita voi etsiä?

Palvelukatalogi on organisaation tarjoama kooste tarjolla olevista palveluista. Se on muodoltaan rakenteinen ja sen tietoja voi siksi hakea ja filteröidä eri tarpeisiin sopivalla tavalla, esimerkiksi eri kohderyhmille tai käyttötarkoituksen tai jonkin muun ominaisuuden mukaan.

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisessa yhteistyössä on kehitetty yhteinen tietomalli palvelukatalogille. Tutkimus tuottaa nykyään valtavia määriä dataa, ja datapalvelut auttavat hallitsemaan, tallentamaan ja analysoimaan tätä dataa tehokkaasti. Palveluiden tuottaminen ja tarjoaminen vaatii kuitenkin paljon resursseja, ja oikean palvelun löytäminen oikeassa vaiheessa on datanhallinnan onnistumisen kannalta kriittistä. Palvelutietojen jakaminen ja hyvä, yhteismitallinen rakenne mahdollistaa tietojen hyödyntämisen. Datanpalveluiden koneluettavuus mahdollistaa ainakin seuraavia asioita:

  • Parempi yhteistyö ja resurssien jakaminen: yhteentoimivat palvelukatalogit auttavat tutkijoita löytämään ja hyödyntämään resursseja ja palveluita, mikä edistää yhteistyötä ja vähentää päällekkäisyyksiä.
  • Tehokkuuden lisääminen: yhteentoimivat palvelukatalogit tekevät tutkimuspalveluiden löytämisestä ja käyttämisestä helpompaa ja nopeampaa, mikä säästää aikaa ja resursseja.

Läpinäkyvyys ja saavutettavuus: yhteentoimivat palvelukatalogit parantavat tutkimuspalveluiden näkyvyyttä ja saavutettavuutta kaikille tutkijoille, riippumatta heidän sijainnistaan tai organisaatiostaan.

Yhteinen tietomalli helpottaa yhteentoimivuutta

Vaikka kansallinen palvelukatalogi vielä uupuu, meidän on uuden yhteisen tietomallin avulla mahdollista integroida palvelutietoja esimerkiksi organisaatioiden omaan tarjoaman sekä esimerkiksi tietovarantoihin ja datanhallinnan palveluihin.

Etsimme tällä hetkellä vielä ratkaisuja työn jatkamiselle kansallisena yhteistyönä. CSC on julkaissut oman palvelukataloginsa helmikuun lopulla osoitteessa data.csc.fi. Loppukäyttäjille tiedot ovat tarjolla CSC:n verkkosivuilla tässä osoitteessa.

 

Teksti: Jessica Parland-von Essen (CSC)

Sinua saattaisi kiinnostaa myös