Ohjeita IDAan liittyvien ongelmatilanteiden syyn määrittämiseen

IDA-käyttäjäksi hakeminen ja tuleminen (ohjeet)

a) Onhan sinulla CSC:n käyttäjätunnus? Rekisteröidy tarvittaessa Tutkijan käyttöliittymässä Haka-kirjautumisen jälkeen.
b) Onhan tunnuksesi liitetty IDA-projektiin tai olethan hakenut akateemista CSC-projektia? Olethan myös hakenut IDA-säilytystilaa projektillesi
c) Olethan käynyt vahvistamassa liittämisesi projektiin?
d) Olethan käynyt hyväksymässä IDAn käyttöehdot?

Yhteys IDA:aan ei toimi

1. Taidolta
1.1 Käytitkö iinit komennolle IDA-salasanaa? (Huom! Eri kuin CSC-salasana) 
1.2 Oletko ajanut module load komennon?
1.3 Oletko huomannut muuttaa .irods/irods_environment.json parametrin 'irods_zone_name' nimeksi 'irods_zone'? Ohjeet tähän.
1.4 Oletko käynyt läpi ohjeet komentorivikäytöstä muissa ympäristöissä ja Taidon IDA-ohjeet (englanniksi)? 
 
2. SUI:sta (https://sui.csc.fi)
2.1 Oletko käynyt läpi selainkäyttöliittymän IDA-ohjeet?

3. Oman organisaationi palvelimelta tai muulta tietokoneelta
3.1 Oletko tarkistanut mahdolliset organisaationne palomuurit tai operaattoreiden rajoitteet? Komennolla 'telnet ida.csc.fi 1247' voit testata yhteyttä koneelta, josta tavoittelet IDA:aa.
3.2 Käytätkö Windows- tai Mac-koneelta Cyberduck-ohjelmistoa? Käytäthän ohjeiden mukaista ohjelmaversiota, konfiguraatiotiedostoa ja -asetuksia sekä salasanaa (Windows-ohjeet, Mac-ohjeet)?
3.3 Käytätkö avointiede-sivuston mukaisesti iRODS sivustolta lataamaasi iCommands-clienttia (löytyy kohdasta "iCommands CLI")?
3.4 Käytätkö iCommands clienttia, joka on valmiiksi asennettu jotakin toista iRODS pohjaista palveua varten?
3.4.1 Ota yhteyttä paikalliseen ylläpitoon. Taito-ohjeesta voi olla apua selvittelyssä.
3.4.2 ikomennolla 'ienv' saat listauksen käyttämäsi clientin tämänhetkisistä parametreista. Tarkista, että kaikki parametrit viittaavat IDA-palveluun.

Edellisten tarkistusten lisäksi, liitä jokaiseen CSC:n asiakaspalveluun tekemääsi tukipyyntöön seuraavat tiedot:

1) Käyttäjätunnuksesi ja/tai tunnukset, joita ongelma koskee
2) Projekti ja organisaatio, jota ongelma koskee
3) Onko kyseessä ensimmäinen yritys päästä IDAan
4) Tieto mikä ylläolevista yhteysongelmista on kyseessä. Liitä mukaan testiesi tulosteet sekä komennot, joilla tulosteet sait.
5) Kerro mahdollisimman tarkasti, milloin yhteyttä kokeilit tai vian havaitsit
6) Laita viestiin aina saamasi error-viesti kokonaisuudessaan
7) Jos kyse on virheilmoituksesta, liitäthän kuvakaappauksen k.o. sivusta

CSC:n asiakaspalvelu: asiakaspalvelu (a) csc.fi